آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟


آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران ماه ژوئن گذشته در گفتگویی اختصاصی با روزنامه سیاسی-اجتماعی «ژاماناگ»(زمان) ارامنه استانبول شرکت کرد.

«آلیک» - اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران ماه ژوئن گذشته در گفتگویی اختصاصی با روزنامه سیاسی-اجتماعی «ژاماناگ»(زمان) ارامنه استانبول شرکت کرد.

متن این گفتگو به این شرح است :

آشنایی من با اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان که از سال 2000 میلادی تاکنون مقام خلیفه ارامنه تهران را بر عهده دارد، به سال های اقامت در بیروت باز می گردد. اسقف اعظم که زاده شهر قامیشلی سوریه (1946) می باشد، سال ها مدارس ویژه روزهای یکشنبه حوزه عالی دینی سیلیسی را سازماندهی و مدیریت کرده است. تا پیش از انتخاب به عنوان خلیفه ارامنه تهران ایشان مسئولیت های روحانی در شهر های حلب، دمشق و کویترا بر عهده داشته اند .

عشق و احترام اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان به مرکز روحانی اجمیادزین پس از دعوت از سوی جاثلیق وازگن اول رهبر روحانی ارامنه کل جهان جنبه عملی یافت و ایشان به مدت یک سال از 1990 الی 1991 میلادی در ارمنستان مستقر شده و با سازماندهی مدارس ویژه روزهای یکشنبه، مدرسان دینی بسیاری را تربیت کرد. اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان به عنوان کارشناس مسائل عرب، تحصیلات عالی خود را در دانشگاه بیرمنگام انگلیس در رشته اسلام شناسی و روابط میان اسلام و مسیحیت کسب نموده است. در 18 سال گذشته ایشان با درایت و توانایی ویژه خود خلیفه گری ارامنه تهران را رهبری کرده است. اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان با شخصیت آرام و متعادل و همچنین زندگینامه پربار خود از منزلت بالایی در میان اسقفان کلیسای حواری ارمنی برخوردار است. حضور اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در ارمنستان فرصت مغتنمی جهت گفتگو با ایشان فراهم آورد .

- جناب خلیفه، در حال حاضر جامعه ارامنه در تهران، به عنوان پایتخت ایران، از قدمتی تاریخی برخوردار است اما در کمال تعجب اطلاعات ما در مورد جامعه ارامنه تهران چندان جامع و کامل نیست و در اخبار و گزارشات مطالب اندکی در مورد آن منتشر می شود. وضعیت کنونی جامعه ارامنه تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

- ابتدا سلام عرض کرده و برای شما در زمینه فعالیت های روزنامه نگاری و نویسندگی آرزوی موفقیت دارم .

همانگونه که اشاره کردید جامعه ارامنه ایران ازقدمت تاریخی برخوردار بوده و شاید بتوان آن را قدیمی ترین جامعه دیاسپورا ی ارامنه دانست که ریشه های آن به قرون ششم و پنجم قبل از میلاد باز می گردد. در حال حاضر جامعه ارامنه ایران با همان تحرک پیشین به حیات خود ادامه می دهد و اگرچه در برخی از زمینه ها شاهد پسرفت بوده ایم اما این موضوع به هیچ عنوان مانع از تحرک و پویایی در داخل جامعه ارامنه ایران نشده است. جامعه ارامنه ایران به حیات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود ادامه داده و یقین دارم که تحرک کنونی تا سال های طولانی همچنان حفظ خواهد شد. اما در این مورد که در رسانه های بین المللی و یا ارمنی گزارشات زیادی در مورد ارامنه ایران منتشر نمی شوند باید گفت که این موضوع از کم کاری خود آن ها ناشی می شود، زیرا ما نشریات، روزنامه ها و پایگاه های خبری متعددی داریم. خلیفه گری ارامنه تهران و هرکدام از انجمن های ما دارای پایگاه های اینترنتی مختص خود هستند و اخبار مربوط به فعالیت های مهم خود را در این پایگاه ها منتشر می کنند. روزنامه های "آزداک" بیروت و"آسپارز" لس آنجلس اغلب اقدام به بازنشر اخبار منتشر شده در پایگاه های ما و یا روزنامه "آلیک" می کنند. امروز متاسفانه رسانه های ارمنی توجه چندانی نسبت به اخبار جامعه ارامنه تهران نشان نمی دهند. تنها اخبار بسیار مهم منعکس می شوند. اما نظر من این است که فعالیت ما باید به گونه ای باشد که زندگی اجتماعی ارامنه تهران در رسانه های دیگر انعکاس داشته باشد .

معتقدم که به عنوان بخشی از یک کلیت، تحولات مربوط به حیات اجتماعی ارامنه تهران باید به اطلاع ارامنه کل جهان برسد. در هر حال ما با گذشته خود و به ویژه با فعالیت های انجام گرفته در 150 سال اخیر سهم عمده ای در حیات اجتماعی ایران داشته ایم. جامعه ارامنه نقش انکارناپذیری در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ایران داشته است .

- جناب اسقف، اغلب سخن از کاهش جمعیت جامعه ارامنه ایران در نتیجه مهاجرت به میان می آید. آیا در حال حاضر با چنین مشکلی در ایران مواجه هستید؟

- جابجایی انسانی که اغلب از آن تحت عنوان مهاجرت نام می بریم، پدیده ای فراگیر در خاورمیانه و حتی اروپا محسوب می شود. ما شاهد جابجایی نسل جوان و مهاجرت آن ها از هلند به آلمان، از آلمان به فرانسه، از فرانسه به اسپانیا و از اسپانیا به آمریکا هستیم. این جابجایی همه جا مشاهده می شود و ما نیز از آن مستثنی نیستیم و از جمعیت جامعه ما کاسته می شود. اما کاهش جمعیت هیچ گاه باعث کوتاهی جامعه ارامنه در انجام تکالیف ملی، کلیسایی و فرهنگی نشده است. اعیاد ملی و کلیسایی، مراسم سالگرد نسل کشی ارامنه و مراسم گرامیداشت چهره های تاریخی و فرهنگی برگزار می شوند و در حوزه فرهنگی نیز گروه های تئاتر، سرود و رقص همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. اغلب به علت کثرت و همزمانی این مراسم، تصمیم گیری برای حضور در همه آن ها برای من، به عنوان خلیفه ارامنه تهران بسیار سخت می شود و من بارها در این مراسم اعلام می کنم که امروز همزمان چند مراسم دیگر نیز در حال برگزاری است اما من در جمع شما حاضر شده ام و دفعه بعد در مراسم انجمن های دیگر حضور خواهم یافت. اغلب چنین ادعا می شود که دیگر هیچ ارمنی در تهران باقی نمانده است اما این ادعا واقعیت ندارد. در اعیاد کلیسایی همچون عید پاک و هفته مقدس و همچنین در مراسم یکصد و دومین سالگرد نسل کشی ارامنه هزاران جوان ارمنی در کلیسا حضور داشتند و با شرکت در راهپیمایی به وظیفه دینی و ملی خود عمل کردند .

آری، کاهش جمعیت وجود دارد اما این کاهش لزوماً تأثیر منفی در حیات اجتماعی مردم نداشته است. خدا را شکرگزاریم که چشم انداز روشنی برای غلبه بر مشکلات موجود وجود دارد .

- می دانیم که فعالان کلیسایی و رهبران روحانی ما در دیاسپورا، همزمان چهره های سیاسی ملت ما بشمار می آیند. شما اخیرًا به آرتساخ (قره باغ) سفر کردید و ایران نقش مهمی در رابطه با آرتساخ و حفظ امنیت در منطقه بر عهده دارد. آیا شما با دیدگاه مقامات ایران در مورد این موضوع آشنا هستید؟ از آنجائیکه مقامات ایران در اظهار نظر پیرامون مناقشه قره‌باغ بسیار محتاط هستند، آیا تحول جدیدی در این خصوص مشاهده می شود؟

- ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است. همزمان رویکرد ایران نسبت به مسائل مختلف در جهت تحکیم صلح و برقراری روابط حسنه میان ملت ها می باشد. در رابطه با ارمنستان می دانیم که در سال های محاصره این کشور، ایران تنها کشوری بوده است که مرزهای خود با ارمنستان را باز نگه داشته و به این کشور یاری رسانده است .

در مورد مسئله قره باغ باید تاکید کنم که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که پیشتر کاردار اول سفارت ایران در ارمنستان بوده است، اعلام کرد که مناقشه قره باغ باید توسط ساکنان این منطقه حل شود و مردم قره باغ باید در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند. به نظر من این اظهارات مواضع ایران را بسیار شفاف و صریح بیان می کنند. معمولاً وقتی صحبت از مسئله قره باغ به میان می آید مقامات رسمی ایران همواره اعلام کرده اند که ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید مشکلات خود را از طریق مذاکره و بدون استفاده از نیروی نظامی حل کنند. باید این نکته را یادآور شوم که دولت و ملت ایران همواره احترام ویژه ای برای ارامنه چه درتهران و چه در ارمنستان قایل بوده اند .

- شما از نزدیک با شکایت مطرح شده پیرامون املاک و اراضی متعلق به حوزه عالی دینی شهر تاریخی سیس (علیه دولت ترکیه) آشنا هستید. این شکایت در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد؟ می دانیم که قرار است این شکایت در دادگاه اروپایی مطرح شود و حوزه عالی دینی ارامنه سیلیسی نیز به عنوان متولی این موضوع کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل برگزار کرد .

- این موضوع هم اکنون در دادگاه حقوق بشر اروپایی مطرح شده است و انتظار می رود دادگاه حقوق بشر اروپا به عنوان نهاد مدافع حقوق بشر سریعاً به این موضوع رسیدگی کرده و نظر خود را اعلام کند. یقین داریم اگر فشارهای سیاسی اعمال نشوند، دادگاه حقوق بشر اروپا رأی عادلانه و صحیح صادر خواهد کرد. اما متأسفانه همانگونه که می دانید همواره عامل سیاست در بررسی و صدور رأی در مورد چنین موضوعاتی تأثیر گذار می باشد .

- همانگونه که ذکر کردید جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که حقوق اقلیت ها در آن رعایت می شود و پس از انتخاب آقای روحانی به مقام ریاست جمهوری شاهد تحولات مثبت بسیاری بوده ایم. آیا این تحولات تاثیری بر ارامنه داشته است و در آینده چه انتظاراتی می توان داشت؟ شما به عنوان رهبر روحانی در اظهارات خود در مورد این مسائل بسیار محتاط هستید. اما مایل هستم از دیدگاه شما نیز مطلع شوم .

- نخست باید تاکید کنم که رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارامنه قائم به شخص نیست. مقامات حکومت ایران و از جمله مقام معظم رهبری احترام و علاقه ویژه ای نسبت به ارامنه دارند. این علاقه و احترام بارها از طرق مختلف اعلام و ابراز شده است. رویکرد کلی حکومت ایران نسبت به ارامنه بدون تغییر مانده است، زیرا روابط میان ایران و ارمنستان همچنانکه پیش از این نیز عنوان کردم دارای ریشه های عمیق می باشند. روابط دو کشور ریشه تاریخی دارند .

باید گواهی کنم، در چند باری که سعادت دیدار با آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری را داشته ام، شاهد دیدگاه بسیار مثبت ایشان درباره ارامنه بوده ام. آخرین بار در ماه فوریه گذشته که در کنفرانس دو روزه جهانی با موضوع آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟ مقاومت در فلسطین شرکت کرده بودم ، برای دقایقی فرصت گفتگو با ایشان دست داد. شادی و شعف در چهره ایشان کاملاً مشهود بود. امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز پس از بازگشت از تبعید به میهن، جویای احوال همسایگان ارمنی خود در زادگاهش شد. این موضوع معنای ویژه ای در خود نهفته دارد و آن دیدگاه خاص ایشان نسبت به ملت ما بود. سال گذشته فرصتی دست داد تا به زادگاه ایشان و روستاهای اطراف آن که زمانی ارمنی نشین بودند سفر کنم. از آرامگاه ارامنه بازدید کردم و اعضای شورای روستا که از حضور من مطلع شده بودند، به استقبال من آمدند و از این که بدون اطلاع قبلی سفر کرده ام گله کرده و تاکید کردند که باید استقبال شایسته تری از من انجام می گرفت. آن ها دو موضوع مهم را مورد تاکید قرار دادند. این که "ما مدیون برادران ارمنی خود هستیم و چیزهای بسیاری از آن ها فرا گرفتیم که از آن جمله می توان به میهمان نوازی، تلاش خستگی ناپذیر و همچنین صمیمیت اشاره کرد." در مورد این سفر من مقاله ای کوتاه نوشته و از آن ها قدردانی آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟ کرده ام. این ها را عنوان کردم تا بدانید روابط میان ایران و ارمنستان ریشه در تاریخ دارند و براساس تعهدات جدی بنا شده اند .

در مورد اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد اقلیت های مذهبی باید تاکید کنم حقوق اقلیت ها در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته اند. قانون اساسی کشور حتی به ما این اجازه را داده است تا در برخی از موارد از حقوق خود دفاع نمائیم .

- اخیراً شاهد سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان بودیم. روابط ایران و ارمنستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا به عنوان پیشوای مذهبی ارامنه تهران از برگزاری تورهای سیاحتی و تورهای دیگر به مقصد ارمنستان حمایت می کنید؟

- در پاسخ به پرسش شما باید بگویم، آری. زیرا نزد ایرانیان تمایل ویژه ای برای سفر به ارمنستان مشاهده می شود. کشور ارمنستان از جاذبه های توریستی بسیاری برای برادران و خواهران ایرانی برخوردار است. سالیانه 30 الی 40 هزار ایرانی به ارمنستان سفر می کنند. در برخی از اوقات سال هر هفته پنج تا شش پرواز به مقصد ایروان انجام می‌گیرد. حتی دو شرکت اتوبوسرانی در این مسیر فعال می باشند و برخی هم با استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود به ارمنستان سفر می کنند. همچنین روابط میان دو کشور و توسعه این روبط از عوامل تاثیرگذار می باشند. این نکته را نیز باید یادآور شوم که مقامات ارمنی در سفر به ایران در خلیفه گری ارامنه تهران نیز حضور می یابند. اخیراً آقای ویگن سرکیسیان، وزیر دفاع ارمنستان و همچنین آقای وارطان هاراطونیان، رئیس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان به ایران سفر کردند. من همیشه تاکید کرده ام گسترش روابط دوستانه میان دو کشور همسایه و دوست تاثیر مثبتی در روند تحکیم صلح در منطقه خواهند داشت. در نتیجه این روابط باید بیش از پیش گسترش و توسعه پیدا کنند و این موضوع علاوه بر ایران و ارمنستان به نفع منطقه نیز خواهد بود .

از جشن ۵۰ سالگی بورس تا امیدی به رکوردشکنی تاریخی

رکنا: علی رغم وجود ریسک‌های سیستماتیک‌ در بازار سرمایه ایران و اصلاح قیمت‌ برخی از کالاهای اساسی در بازارهای جهانی بورس ایران توانست در پنج روز کاری گذشته با روند رشد قیمت سهم‌ها مواجه شود.

از جشن ۵۰ سالگی بورس تا امیدی به رکوردشکنی تاریخی

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، هر چند که در طی هفته‌های گذشته نگرانی سیاست‌های آمریکا درباره برجام باعث آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟ افزایش ریسک‌های سیستماتیک در بازار Store سرمایه ایران شد، اما با تمدید تعلیق تحریم‌ها توسط ترامپ Trump فعالان بازار سرمایه بار دیگر به معاملات سهام روی خوش نشان دادند و این موجب شد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی تا مرز کانال ۹۹ هزار واحدی رشد کند.

البته از آنجایی که رئیس جمهور آمریکا گفته این آخرین باری است که تعلیق تحریم های ایران تمدید می‌شود، هم چنان نگرانی‌هایی از بابت به خطر افتادن برجام و محدودیت فروش نفت ایران و نقل‌ و انتقالات بانکی وجود دارد. این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک بر سر معاملات بازار سرمایه ایران سایه افکند.

اما در هر صورت در این روزها که بورس تهران تولد ۵۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد، دماسنج بازار سرمایه توانسته تا مرز قله تاریخی ۹۹ هزار واحدی صعود کند و همین موضوع محرک مثبتی برای فعالان سهام شده است، تعدادی معتقدند شاخص کل بازده نقدی و قیمتی به زودی سقف ۹۹ هزار واحدی را می شکند و برای اولین بار وارد کانال ۱۰۰ هزار واحدی می‌شود.

در طی پنج روز معاملاتی بورس تهران در این هفته‌ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی توانست با بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد رشد از تراز ۹۶ هزار و ۱۸۵ تا تراز ۹۸ هزار و ۹۲۳ رشد کند.

همچنین شاخص آزاد شناور توانست از تراز ۱۰۳ هزار و ۴۷۳ تا رقم ۱۰۶ هزار و ۷۳۳ بالا برود و شاهد رشد سه هزار و ۲۶۰ واحدی باشد.

از طرفی شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب دو هزار و ۴۸۲ واحد و سه هزار واحد رشد کرده‌اند و شاخص صنعت نیز توانست با افزایش دو هزار و ۷۰۲ واحدی تا رقم ۸۷ هزار و ۴۶۱ بالا رودبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟

در خانه، اتوبوس، مترو، محل‌کار و بسیاری از جاهای دیگر، سرمان را که بالا می‌آوریم آدم‌هایی را می‌بینیم که سرشان را پایین انداخته‌اند و خیره شده‌اند به یک صفحۀ درخشان، و دائم انگشتشان را روی آن بالا و پایین می‌کشند: گوشی‌های هوشمند گویا ما را متصل می‌کنند به یک دنیای دیگر، آن‌قدر که حواسمان را به‌کل پرت می‌کنند از نگهداری بچه، رانندگی در اتوبان، یا کسی که با او صحبت می‌کنیم. انگار ما انسان‌ها جای جدیدی برای زندگی پیدا کرده‌ایم.

گزیده مطالبی دربارۀ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

وقتی در شبکه‌های اجتماعی، مخصوصاً اینستاگرام یا فیس‌بوک، پرسه می‌زنیم، اغلب افسرده می‌شویم. همه در حال خوش‌گذراندن و تفریح و خرید وسایل جدید هستند و ما درگیر بیماری و خستگی و کار بی‌پایان. اما شاید راهی برای بهترشدن حالمان وجود داشته باشد: توجه به جست‌وجوهایی که آدم‌ها در گوگل می‌کنند، جایی که احتمالاً اگر تایپ کنید «من همیشه. »، گوگل پیشنهاد می‌دهد: «. احساس خستگی می‌کنم» یا «. اسهال دارم».

ست استفنز-دیویدویتز هنگامی که دانشجوی دکترای اقتصاد در هاروارد بود به ترندهای گوگل علاقه‌مند شد، همان ابزاری که رصد می‌کند در یک ناحیۀ خاص در یک بازۀ زمانی مشخص هر چیزی چقدر جست‌وجو می‌شود. موضوع‌تان می‌تواند بارداری باشد یا سقط‌جنین، کودک‌آزاری باشد یا ناامنی‌های درونی، دیدگاه سیاسی باشد یا هر چیز دیگری که فکرش را بکنید. استفنز-دیویدویتز می‌گوید گوگل، آمپول حقیقت‌گویی دیجیتال است چون مردم به گوگل چیزهایی می‌گویند که به هیچ‌کس دیگر نمی‌گویند. گویا حق با او است.

چندماه قبل، شان پارکر، اولین رئیس فیس‌بوک، حرف‌هایی زد که داغ دل خیلی‌ها را تازه کرد. پارکر تأیید کرد که فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی، آگاهانه و عامدانه، از نقصان‌های روان‌شناختی انسان‌ها سوءاستفاده می‌کنند تا کاربرانشان را هرچه بیشتر درگیر کنند. دقیقاً مثل نوعی اعتیاد. این سخنان نشانه‌ای بود از موج جدیدی که بین مردم راه افتاده است. حالا خیلی‌ها دارند شبکه‌های اجتماعی را ترک می‌کنند تا شاید آرامش قبلی‌شان را دوباره پیدا کنند.

اینستاگرام بچۀ سرراهیِ تاریخ هنر نیست، خویشان و اجدادی دارد و بسیاری از خصوصیاتِ خود را از سبک‌ها و مدهای هنریِ پیش از خود گرفته است و، همچون هر مد هنری دیگری، ریشه‌های عمیقی در تمایزات طبقاتی دارد. اینستاگرام شبکۀ اجتماعی بورژواهاست و آن‌هایی که ادایشان را درمی‌آورند. یک عکس کنار برج ایفل، دیگری در حال نواختن پیانو، و سومی به‌منظور دلسوزی برای پیرمردِ خمیده‌ای در خیابان. نسب اینستاگرام به کجا می‌رسد؟

ما که در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم احتمالا خواندن آثار فیلسوفان قرن‌های گذشته ذهن همه‌مان را با این پرسش روبه‌رو می‌کند که: «گفته‌های آن‌ها چه ربطی به زندگی ما دارد؟». حتی اگر حرف‌هایشان را بفهمیم، باز نمی‌دانیم آن‌ها را به کدام زخم دنیایمان بزنیم. اما بیونگ‌چول هان، فیلسوف کره‌ای-‌آلمانی، حرف‌هایی می‌زند که ساده نمی‌توان از کنارش گذشت. او واقعی‌ترین امر زندگیِ این روزهای ما، یعنی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، را با آثار بسیار پیچیدۀ هایدگر گره زده و حقیقتِ زندگی در عصر حاضر را برملا می‌کند.

گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خیلی‌ها را به این فکر انداخت که تکنولوژی می‌تواند جهانی یکپارچه را بنا کند و ما را در جهانی دوستانه‌تر به هم نزدیک خواهد کرد. البته پیش از ما و در دوران اختراع رادیو یا تلفن نیز بودند کسانی که چنین برداشتی داشته‌اند. بااین‌حال نگاهی به واقعیت زندگی روزمرۀ نشان می‌دهد ضرب‌المثل سادۀ «دوری و دوستی» توصیف بهتری برای روزگار ماست. چرا که هرچه بیشتر کسی را بشناسیم، تمایلمان به تحقیر او بیشتر می‌شود.

گروهی از خلاق‌ترین مهندسان سیلیکون‌ولی، کسانی که لایکِ فیس‌بوک را به وجود آوردند، یا آن‌هایی سیستمِ رفرش‌کردن توییتر را با کشیدن انگشت به سمت پایین صفحۀ نمایش طراحی کردند، امروز از اختراعات خود پشیمان شده‌اند. آن‌ها می‌بینند محصولاتشان، مثل قمار یا مواد مخدر، روزانه میلیون‌ها انسان را به رفتاری اعتیادگونه وامی‌دارد. آن‌ها مسیر اعتراض و مقاومت را آغاز کرده‌اند: اطلاع‌رسانی دربارۀ خطرات اعتیادِ دیجیتال و کناره‌گیری شخصی از دنیای فناوری.

هنوز پیدا می‌شوند کسانی که دوست ندارند در پیام‌های دیجیتالشان از ایموجی‌ها استفاده کنند، اما به‌هرحال، مردم تصمیم خودشان را گرفته‌اند. روزانه بیش از ۶ میلیارد ایموجی میان انسان‌ها رد و بدل می‌شود. تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌های گسترده روی آن‌ها انجام می‌شود و نفوذ آن‌ها از نفوذ زبان انگلیسی در جهان بیشتر شده است. ایموجی‌ها چه کمکی به ما می‌کنند و چرا این‌قدر محبوبمان شده‌اند؟

این‌روزها اینترنت بسیار شبیه به سراسربین معروف جرمی بنتام شده است. تقریباً همه می‌دانند که تک‌تک کلیک‌هایشان در اینترنت ثبت و نظارت می‌شود، اما باز مشتاقانه دربارۀ زندگی‌شان اطلاعات می‌دهند. مردم در شبکه‌های اجتماعی دربارۀ چیزهایی حرف می‌زنند که آدم‌ها پیش از این عصر، از گفتن آن‌ها به خودشان هم شرم داشتند. پس چه اتفاقی افتاده است؟ آزادی بیان ما به نهایت رسیده، یا دنبال چیز دیگری هستیم؟

آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟

وقتی لای رمانی را باز می‌کنیم، با خواندن چند سطر یا صفحه، حس بی‌نظیری سراغمان می‌آید: احساسِ توأمانِ آشنایی و بیگانگی با کسی که داستان دربارۀ اوست. بی‌شک، ما قهرمانِ آن داستان نیستیم، اما آنچنان غرقش می‌شویم که مرز میان ما و او بسیار مبهم می‌شود. با او می‌خندیم، اشک می‌ریزیم، فریاد می‌کشیم و حتی عاشق معشوقه‌اش می‌شویم. شاید خاصیت همۀ داستان‌ها همین باشد که وقتی از خانۀ ذهنِ خود فرار می‌کنیم، می‌توانیم در آن‌ها تبدیل شویم به آدم متفاوتی که در جهان دیگری زندگی می‌کند.

پرونده: زندگی در خانۀ داستان‌ها

♦ برای مطالعۀ هر یک از مطالب این پرونده، بر روی تیتر آن‌ها کلیک کنید.

ماجرای تدریس یک داستان
اورهان پاموک: گاهی تدریس یک رمان، حسی دارد شبیهِ خیانت به ادبیات
پاموک از تجربۀ رمان‌نویسی سخن می‌گوید که از قضای روزگار در جایگاه استادی ادبیات قرار گرفته است

در سال ۱۹۵۷، ولادیمیر ناباکوف برای کرسی استادی ادبیات روسی در دانشگاه هاروارد پیشنهاد شده بود. اما رومن یاکوبسن، زبان‌شناسِ مشهور، از جملۀ مخالفین این تصمیم بود. او به همکارانش گفت «اگر قرار است ادبیات روسی را نویسندگان بزرگ روس تدریس کنند، پس فیل‌ها را هم بیاوریم تا در دانشکدۀ جانورشناسی درس بدهند.» اورهان پاموک که هم رمان‌نویس است و هم استاد ادبیات، از تفاوت‌های فیل‌بودن و استاددانشگاه‌بودن نوشته است.

انسانیت با داستان نجات پیدا می‌کند
الیف شافاک از فایدۀ رمان در عصر خشم و وحشت می‌گوید
رمان‌ها سؤال مهمی از ما می‌پرسند: آیا تاکنون ماجرا را از چشم دیگران دیده‌ای؟

الیف شافاک در فرانسه به دنیا آمد و، پس از طلاق والدینش، همراه مادر به خانۀ‌ مادربزرگش در ترکیه بازگشت. تجربۀ خیابان‌های شلوغ فرانسه و همزمان کوچه‌های آرام و متدین ترکیه در آن سال‌ها آشوبی در الیف به پا کرد. او گرچه از دل غربت به وطن خود بازگشته بود، اما همچنان احساس می‌کرد بی‌خانمان است. تا اینکه در همان ایام کودکی خانۀ اصلی‌اش را در «قصه‌ها» پیدا کرد: قصه‌ها جایی‌اند که می‌توان به سکوت گوش داد و حکمت را پیدا کرد.

داستان برای پول
پول در ازای کلمه؛ تاریخچۀ مختصرِ نوشتن برای پول
اگر پول همه‌چیز را می‌آلاید، چرا نتواند نوشتن را نیز بیالاید؟

بارها به ما گفته‌اند که نویسندگیِ خوب زادۀ عشق است نه آز. اما این تصویرِ رمانتیک از نویسنده‌ای که، بی‌چشم‌داشت به پول، سخت کار می‌کند داستانی بیش نیست، داستانی که ریشه‌های آن به چند هزاره قبل‌تر بازمی‌گردد و امروز نیز با اثرات آن درگیریم. اگر پولْ همه‌چیز را می‌آلاید، چرا نتواند نوشتن را نیز بیالاید؟ داستان شاعر یونانی، سیمونیدس، نخستین نویسنده‌ای که برای هر کلمه پول طلبید، نشان می‌دهد که چگونه کلمه و پول از آنچه به نظر می‌رسد نزدیک‌ترند.

در داستان می‌توان رستگار شد
شاید نوشتن، هزاران مردۀ متحرک را دوباره زنده کند
اگر کتابی وجود داشته باشد که همه چیز را نوشته باشد، دیگر چیزی برای نوشتن باقی نمی‌ماند

مدرنیته دستگاهی نسخه‌بردار است. امروز که نرم‌افزارها دارند همه چیز را در جهان می‌نویسند و آرشیو می‌کنند این دستگاهِ عظیمِ نسخه‌بردار را بهتر می‌فهمیم. اما وقتی همه‌چیز را نرم‌افزارها می‌نویسند، آیا دیگر کاری باقی می‌ماند که نویسنده بتواند انجام دهد؟ شاید تنها راهِ رستگاری از این مهلکه هم «نوشتن» باشد.

چگونه داستان بنویسیم؟
هر چه سریع‌تر اشتباه کن
در فرآیندهای خلاقانه، اشتباهاتِ جزیی ضروری هستند، پس باید مستقیم به سراغشان رفت و انجامشان داد

هر هفته، ایدۀ چند داستان به ذهنمان می‌آید که، به خیال خودمان، اگر نوشته شوند بازار کتاب زیر و رو خواهد شد. اما وقتی دست به قلم می‌بریم،‌ گویا از گردن به بالا فلج می‌شویم و بوی شکست فضا را پر می‌کند. هیوگو لیندگرن، یکی از ویراستاران قدیمی نیویورک‌تایمز،‌ می‌گوید تجربه‌های نویسندگی‌اش حاکی از آن‌اند که این لحظه‌های شکست دقیقاً همان لحظاتی است که نباید قلم را زمین گذاشت. به عقیدۀ او برای خلق اثری خارق‌العاده چاره‌ای از شکست‌خوردن نیست.

داستان‌نویسی با طعم بچه‌داری
اگر می‌خواهی نویسندۀ خوبی شوی، بچه‌دار نشو
نویسندگان در طول عمرشان باید فقط به نوشتن تعهد داشته باشند، اما بچه‌هایشان چه می‌شوند؟

اکثر آدم‌هایی که دستشان به نوشتن می‌رود، ایده‌هایی به ذهنشان می‌آید که، اگر کتاب شوند، بازار نشر را می‌لرزانند. اما یک سدّ غول‌آسا پیش پای این افراد است: فرزندانشان. به‌همین‌دلیل، یک نویسندۀ بزرگ به مایکل شیبن گفت «بچه‌دار نشو. هر کدام از فرزندانت، جای یکی از کتاب‌هایی خواهند بود که هرگز چاپ نکرده‌ای». حالا شیبن چهار فرزند دارد و توضیح می دهد که، با نادیده‌گرفتن این نصیحت، چه‌ از دست داده و چه به دست آورده.

داستانِ خودت را تعریف کن
داستان‌هایی که دربارۀ خودمان تعریف می‌کنیم
بیشتر ما در گروه‌هایی زندگی می‌کنیم که طرز فکرشان با ما مشابه باشد و شیوۀ زندگی‌مان را تأیید کند

داستان‌هایی که آدم‌ها دربارۀ خودشان تعریف می‌کنند، با هم فرق دارد. بعضی‌ها دوست دارند مداوم از موفقیت‌هایشان حرف بزنند، بعضی‌ها همیشه از ناکامی‌هایشان می‌گویند، بعضی اتفاقات خنده‌دار و برخی مصیبت‌ها و مشکلاتشان را دست‌مایۀ داستان‌هایشان می‌کنند. به‌هرحال، این داستان‌ها چیزهایی برای گفتن دارند، نه‌فقط برای دیگران، بلکه اغلب برای خودمان. به‌همین دلیل است که اگر به داستان‌های خودمان فکر کنیم، تصویر صاف و ساده‌ای که خودمان و دیگران داریم، تغییر می‌کند.

به خانه برگرد، به داستان
غرق شدن در کتاب‌ها چه بر سر مغزتان می‌آورد؟
آناکارنینا خودش را پرتاب می‌کند جلوی قطار، و همراه با او شما هم همین‌کار را می‌کنید

هرکس می‌خواهد ما را به کتاب‌خواندن ترغیب کند، معمولاً چند حرف کلیشه‌ای برای گفتن دارد: کتاب دیدت را وسیع می‌کند یا تجربۀ دیگران را در اختیارت می‌گذارد. اما واقعیت این است که این حرف‌ها فایده‌ای ندارد، مگر آنکه یک‌بار، هنگام خواندن یک کتاب، آن صاعقه به عمق جانتان بنشیند. صاعقه‌ای که باعث می‌شود با شخصیت کتابی که می‌خوانید، گریه کنید، بخندید یا خشمگین شوید. مطالعات عصب‌شناختی جدید یافته‌های شگفت‌آوری را دربارۀ حالات مغزی ما هنگام خواندنِ عمیقِ یک کتاب کشف کرده‌اند.

داستانِ ندیده‌ها
چطور دربارۀ جاهایی که هرگز نرفته‌ایم حرف بزنیم؟
پی‌یر بایار می‌گوید در حرف‌زدن از سفر همیشه داستان‌پردازی و تخیل جای مهمی دارد

مارکو پولو مشهورترین جهانگردِ تاریخ است. شرح شگفت‌آور سفرهای او به چین و ماچین برای قرن‌ها در ذهن و زبان غربیان زنده بود. اما واقعیت آن است که احتمالاً او هیچ‌گاه از مرزهای قسطنطنیه جلوتر نرفته است. راستش را بخواهید، شاید اصلاً از ونیز هم بیرون نیامده باشد. درواقع این قدرت تخیل و هنر روایتگری اوست که سفرنامۀ او را این‌قدر پرآوازه کرده است. اما نکته اینجاست که هیچ سفرنامه‌ای خالی از داستان نیست.

روایتِ داستان
اکثر ما تصمیم خودمان را از قبل گرفته‌ایم
تنها دو نوع قصه در کل جهان وجود دارد: قهرمانی که آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟ به سفر می‌رود و غریبه‌ای که به شهر می‌آید

اغلبِ ما تصمیم خودمان را از پیش گرفته‌ایم، آن هم نه در سایۀ واقعیت‌ها بلکه از طریق ساختن یا توجه به روایت‌ها و داستان‌های کلیشه‌ای. روایت‌هایی که اتفاقات، افراد و خیلی چیزهای دیگر را به تقسیم‌بندی‌هایی ساده و کلیشه‌ای تقلیل می‌دهند. گویی برای کسانی که اسیرِ جریانِ داستان‌ها شده‌اند واقعیت‌ها یا فقدانشان اهمیت کمی دارد. در جهانِ متحول‌شدۀ اینترنت، که اخبار دروغین در رسانه‌های اجتماعی شناور است، تمرکز صِرف بر بررسی واقعیت‌ها رویکردی ساده‌لوحانه است؛ باید روایت‌ها را نیز بازنگری کنیم.

عشق به داستان
میل غریزی ما به داستان گمراهمان می‌کند
علاقه به داستان‌سرایی از کجا نشئت گرفته است؟

آیا تابحال با گوش کردن به موسیقی از خودتان پرسیده‌اید چطور به اینجا رسیدم؟ ما برای توضیح همه چیز، از ورزش گرفته تا موسیقی، از داستان استفاده می‌کنیم. این علاقه به داستان‌سرایی از کجا نشئت گرفته است؟ پرسش از «چیستی داستان» سؤالی پیچیده است که تاریخی طولانی دارد. اما آیا تمایل بشر به داستان‌سرایی خطری نیز در پی دارد؟

داستان در بستر مرگ
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
حتی نویسندۀ خداناباوری مثل سوزان سانتاگ در روزهای آخر عمر خود دعا می‌خواند

کیتی رویف، نویسندۀ کتاب ساعت بنفش: نویسندگان بزرگ در پایان، اولین‌بار در دوازده سالگی تا پای مرگ رفت. او در طول ذات‌الریۀ علاج‌ناپذیرش، به خواندن دربارۀ نسل‌کشی‌های تاریخ روی آورد. گویا خواندن دربارۀ مرگ دیگران باعث می‌شد تا وحشتش از مرگ تسلی بیابد. این دغدغه تا امروز با او مانده و در آخرین کتابش دوباره ظاهر شده است. کتابی دربارۀ چگونگی مواجهۀ نویسندگانی مثل ویرجینیا وولف، جان آپدایک، سوزان سانتاگ، زیگموند فروید و دیگران با مرگ.

مردن درون داستان
هنر مردن
فرهنگِ منکر مرگ مانع رسیدن به مرگ شایسته است

فرهنگ انکار مرگ افرادی را پرورش می‌دهد که برای مرگ آماده نیستند؛ افرادی که دلباختگی‌شان به جوانی و سلامتی باعث می‌شود در مواجهۀ با بیماری و کهنسالی پر از دلهره، افسردگی وناامیدی شوند. اما به‌تازگی نویسندگانی خوش‌بین به مرگ تلاش می‌کنند هراسمان از مرگ را کمتر کنند. شاید اگر بخواهیم «مرگ خوب» را همچون بخشی از «زندگی خوب» جانی تازه دهیم، لازم باشد به جایگاه مرگ در داستان‌هایی که دربارۀ خود می‌گوییم بیشتر بیندیشیم.

داستان عاشقانه
رمان‌ عاشقانه راهی مطمئن برای نابودکردن عشق است
آنچه نیاز داریم، داستان‌هایی عاشقانه است که در عین‌حال، غیررمانتیک هم باشد

اگر در زندگی‌تان عاشق شده باشید، بی‌تردید این جملۀ خفت‌بار را بارها از پدر و مادر یا دوستانتان شنیده‌اید که «عشق و عاشقی مال تو کتاب‌ها و فیلم‌هاست». آلن دوباتن، معتقد است این جمله خالی از حقیقت نیست. در واقع، بسیاری از رمان‌ها و فیلم‌هایی که به مسئلۀ روابط عاشقانه پرداخته‌اند، از بسیاری از مهم‌ترین جوانب زندگی غفلت کرده‌اند: از کار، خستگی، بچه‌ها، روزمرگی و.

تجاوزی به‌خاطر داستان
فرهنگ عامه‌پسند تجاوز را رمانتیزه می‌کند
در داستان‌ها و فیلم‌های عامه‌پسند بسیاری از عشق‌های پرشور با تجربۀ آزار یا تجاوز آغاز می‌شود

موج اتهامات جنسی‌ای که این ماه‌ها علیه بسیاری از سلبریتی‌ها به راه افتاده، خیلی‌ها را در بهت و حیرت فرو برده است. اما اگر این تجاوزها نوعی تلاش برای محقق‌کردنِ آموزه‌های داستان‌های عشقی عامه‌پسند در واقعیت باشند چه؟ هر کدام از ما نمونه‌های فراوانی در ذهن داریم از مردانی که در برابر جواب منفی زنی که دوستش دارند، دیوانه‌بازی درمی‌آورند، اصرار می‌ورزند و بالاخره محبوبشان را به دست می‌آورند. شاید فرهنگ تجاوز از همین دلباختگی‌ها شروع شده باشد.

ایموجی‌هایی که جای داستان را می‌گیرند
شکلک‌ها، داستان‌های مصور و آیندۀ رمان
با گسترش بی‌سابقۀ گوشی‌های هوشمند، شکلک‌ها به بخشی مهم از ارتباط ما با آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟ دیگران تبدیل شده‌اند

ما روزانه در گوشی‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی رنگارنگ صدها پیام برای همدیگر می‌فرستیم، اگر کسی این پیام‌ها را چاپ کند و آن‌ها را پنجاه سال عقب ببرد و به دیگران نشان دهد، حتماً از او خواهند پرسید این شکلک‌ها دیگر چیست؟ اما اگر همین پیام‌ها را به پنجاه سال آینده ببریم، شاید از ما بپرسند این حروفِ الفبایی مزاحم چیستند؟ در واقع، ما همین الان هم کتاب‌هایی داریم که فقط با ایموجی روایت می‌شوند.

پزشک‌هایی که داستان می‌خوانند
رنج تو نامی دارد
توصیف درد، به روشن‌ترین شکل، تمایل ما را به استعاره‌سازی از تجربه نشان می‌دهد

هنر داستان‌گویی و آشنایی با ادبیات به پزشک کمک می‌کند تا برای تبیین بیماری استعاره‌ای را برگزیند که بیشترین کمک را به بیمار می‌کند. پیش از این نیز فروید گفته بود نوع واژگانی که پزشک انتخاب می‌کند بر درک و رویارویی افراد با بیماری تأثیر دارد. با این اوصاف کار یک پزشک واقعاً چیست؟ جز اینکه داستان بیمار را تشخیص دهد و بگوید «رنج تو نامی دارد».

داستان‌های فلسفی
فیلسوفان همیشه داستان گفته‌اند، اما از نوعی دیگر
فلسفه‌ورزی انسان‌ها نه با استدلال عقلانی، بلکه با قطعه‌ای ادبی شروع می‌شود

در سنت دانشگاهیِ عصر ما، آنچه می‌خواهد فلسفه را از هر دانش دیگری جدا کند استدلال عقلانی است. اما وقتی به آثار بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان سرک می‌کشیم، چیز دیگری فاش می‌شود: فلسفه از اساس به شعر و داستان آمیخته شده، تاحدی که گاه نمی‌توان فرق فیلسوف و شاعر را فهمید: «تمثیل غار» افلاطون قصه‌ای خیالی است، و داستان «ابراهیم نبی» جان کلامِ فلسفۀ کیرکگور محسوب می‌شود. از سوی دیگر، واقعاً چه کسی می‌گوید اشعار شاعرانی همچون دانته و گوته ربطی به فلسفه ندارند؟

فیلسوف‌های داستان‌نویس
وقتی فیلسوف‌ها هوس رمان‌نویسی می‌کنند
بعضی از متفکران، برای بیان اندیشه‌های خود، از تکنیک‌های تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفته‌اند

بعضی‌ها می‌گویند خواندن کتاب‌ِ فلسفیْ کار هرکسی نیست. بسیاری از این کتاب‌ها برای خوانندۀ معمولی متن‌هایی است با مضامین انتزاعی و واژه‌های پرطمقراق، حال‌آنکه خیلی از متفکران، از مارکس گرفته تا آدورنو، برای بیان و شرح ایده‌های فلسفی خود، از تکنیک‌های تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفته‌اند و آثار درخشانی خلق کرده‌اند. بسیاری از کتاب‌ها، مثل پدیدارشناسی روح هگل و چنین گفت زرتشت نیچه، که شنیدن نام آن‌ها هم ترسناک است، در واقع رمان‌هایی فلسفی هستند.

داستان‌های برگزیده
رمان‌هایی که درخور جایزۀ من‌بوکر بودند
نامزدهای نهایی جایزۀ من‌بوکر از ماجرای شکل‌گیری رمانشان می‌گویند

چندی پیش پل بیتی برای رمان فروشِ کامل برندۀ جایزۀ «من‌بوکر» ۲۰۱۶ شد. اما او در این مسیر تنها نبود و با پنج نویسندۀ دیگر رقابتی تنگاتنگ داشت. مادلین تین، دیوید سالای، دبورا لوی، گرِیم مکری برنت و آتوسا مشفق نویسندگانی هستند که به‌همراه بیتی نامزدهای نهایی جایزۀ من‌بوکر بودند. در این نوشتار این نویسندگان، به صورت مختصر، از منبع الهام، رمزوراز و ماجرای شکل‌گیری و نوشتن رمانشان می‌گویند.

چند رسانه

آیا موز سبز ارزش غذایی دارد؟

اخبار اجتماعی پایشگر- پلانتین یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی مردم ساکن کشورهای گرمسیری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، پلانتین منبعی غنی از کربوهیدارت های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است. به عنوان یک ماده غذایی، افراد بسیاری در جهان قرن هاست که از پلانتین استفاده می کنند.

گاهی اوقات احساس می کنید در گوارش موز دچار مشکل شده اید یا به عبارت دیگر تجربه مصرف آن شبیه همیشه نیست و مقداری معده شما را درگیر کرده! شاید به جای موز، پلانتین از میوه فروشی خریده ایم!

پلانتین یا موز مخصوص پخت و پز معادل کمتر شیرین، اما نشاسته ای‌تر از موز است. موز شیرین که به نام «موز دسری» نیز شناخته می شود، در آمریکا و اروپا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است، اما پلانتین یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی مردم ساکن کشورهای گرمسیری محسوب می شود. برخلاف موز دسری، پلانتین تقریبا همواره باید پیش از مصرف پخته شود. در حقیقت، مزه این میوه در حالت خام چندان خوشایند نیست، از این رو، نباید گول ظاهر موز مانند آن را بخورید.

پلانتین از نظر مواد مغذی گزینه ای سرشار از فیبر، ویتامین های A، C، و B6 و مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است.

ارزش غذایی پلانتین:

پلانتین منبعی غنی از کربوهیدارت های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است. به عنوان یک ماده غذایی، افراد بسیاری در جهان قرن هاست که از پلانتین استفاده می کنند.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان پلانتین برش خورده (۱۴۵ گرم) از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کربوهیدارت: ۴۸ گرم

پتاسیم: ۷۳۹ میلی گرم

ویتامین C: 27 میلی گرم

ویتامین A: 83 میکروگرم

ویتامین B6: 0.44 میلی گرم

منیزیم: ۵۵ میلی گرم

پلانتین منبع خوبی برای پروتئین و چربی نیست، از این رو، تنها یک بخش از یک رژیم غذایی سالم و متعادل را ارائه می کند. پلانتین منبعی غنی از کربوهیدارت های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است.

پلانتین و تقویت گوارش

فیبر ماده مغذی مهمی محسوب می شود زیرا به گوارش بهتر و اجابت مزاج راحت‌تر کمک می کند. فیبر مدفوع را نرم می کند و اندازه و وزن کلی آن را افزایش می دهد. مدفوع حجیم راحت‌تر از روده عبور می کند، در نتیجه، از یبوست پیشگیری می شود.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر ممکن است خطر هموروئید و بیماری دیورتیکولی، بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) از دیواره روده بزرگ، را کاهش دهد. همچنین، فیبر احساس پری و سیری را تقویت می کند، آهنگ گوارش را کند می سازد و ممکن است به مدیریت کلسترول کمک کند.

پلانتین و کنترل وزن

برخلاف آنچه بسیاری از مردم باور دارند، کربوهیدارت ها لزوما مواد بدی برای مدیریت وزن محسوب نمی شوند. فیبر و نشاسته موجود در پلانتین کربوهیدارت های پیچیده هستند.

فیبر و کربوهیدارت های پیچیده نسبت به کربوهیدارت های موجود در غذاهای پردازش شده کمتر پردازش شده و آرام‌تر گوارش می شوند. آنها احساس پری و سیری را برای مدت زمان طولانی‌تری پس از وعده غذایی حفظ می کنند که می تواند به معنای پرهیز از پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم باشد.

ارزش غذایی موز, موز سبز

پلانتین به طور معمول سرخ شده و در کنار ظرف غذا در رستوران ها یا روی بستنی قرار می گیرد

پلانتین سرشار از آنتی اکسیدان ها

پلانتین حاوی تقریبا ۳۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C در هر فنجان است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C ممکن است از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد مرتبط با افزایش سن، بیماری قلبی، و حتی برخی انواع سرطان محافظت کند. مطالعات رابطه ای معکوس بین مصرف ویتامین C و سرطان های مختلف مانند ریه، پستان، روده بزرگ، معده، و مری را نشان داده اند.

همچنین، مشخص شده است که افراد مبتلا به سرطان دارای تراکم پایین‌تر ویتامین C در پلاسمای خون خود هستند.

پلانتین مفید برای قلب

میزان بالای پتاسیم موجود در پلانتین برای حفظ مایعات سلولی و بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کنند، ضروری است.

همچنین، پلانتین منبع خوبی برای ویتامین B6 (پیریدوکسین) است. یک فنجان پلانتین برش خورده تقریبا ۳۴ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی را تامین می کند. ویتامین B6 به کاهش سطوح هموسیستئین که اغلب با بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط است، کمک می کند.

فیبر موجود در پلانتین نیز به کاهش کلسترول کمک می کند که به حفظ عملکرد قلب در بهترین حالت ممکن کمک می کند.

فیبر ماده مغذی مهمی محسوب می شود زیرا به گوارش بهتر و اجابت مزاج راحت‌تر کمک می کند.

کاربردهای متنوع پلانتین

پلانتین به طور معمول سرخ شده و در کنار ظرف غذا در رستوران ها یا روی بستنی قرار می گیرد. در شرایطی که از عطر و طعم خوبی برخوردار هستند، اما پلانتین سرخ شده انتخاب غذایی سالمی محسوب نمی شود اگر در روغنی ناسالم آماده شده یا اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید.

بهتر است پلانتین را به عنوان یک سبزی نشاسته ای یا جایگزینی برای سیب زمینی مد نظر قرار دهید. بافت و عطر و طعم ملایم پلانتین در حالت پخته یا گریل شده بیشتر خود را نشان می دهد. شما می توانید پلانتین را به یک خورش حاوی گوشت یا سبزیجات اضافه کنید یا آن را به همراه ماهی گریل کنید.

پلانتین گزینه ای عالی برای دستورالعمل های بدون گلوتن یا دوستدار رژیم غذایی پالئو، مانند پن کیک های پالئو، است.

از کجا پلانتین تهیه کنیم؟

پلانتین در کشورهای گرمسیری سراسر جهان از آمریکای جنوبی و مرکزی تا کارائیب، آفریقا و جنوب شرق آسیا پرورش داده می شود. به عنوان یک محصول غیر فصلی، پلانتین در تمام طول سال در دسترس است. در بسیاری از مناطق جهان، پلانتین به عنوان یک ماده غذایی ثابت در رژیم غذایی استفاده می شود و منبع خوبی برای تامین کالری مورد نیاز افراد ساکن در مناطق گرمسیری است. همچنین، پلانتین در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی در سراسر جهان به فروش می رسد.



اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.